Dirigent Orkest: Wim Baijense

Al op jonge leeftijd kwam Wim in aanraking met de blaasmuziek. Als jongetje van 9 kreeg hij zijn eerste lessen op de saxofoon. Binnen enkele jaren speelde hij bij meerdere orkesten in de Bommelerwaard. In de 80-er jaren ging Wim een nieuwe uitdaging aan. Tijdens zijn studie voor orkestdirectie diende zich het eerste orkest aan, waar hij als dirigent aan de slag ging. Momenteel is Wim naast fanfare De Volharding in Deil ook dirigent bij fanfare De Volharding in Kerkwijk, het opstaporkest Well/Kerkwijk en ’t Hemerts Visserskoor. Sinds 2004 is hij ook één van de vaste dirigenten van de jeugdmuziekdag Bommelerwaard. Dit grootse evenement waarbij ruim 400 jeugdige muzikanten een hele dag met groot plezier en inzet hun kunnen presenteren, is een begrip geworden in midden en zuid Nederland. Verder treed Wim regelmatig op als gastdirigent bij verschillende verenigingen.

Dirigent Jeugdorkest: Aart Kanselaar

Als 10 jarige ben ik cornet gaan spelen in de fanfare waarin ook mijn broer sopraansaxofoon speelde. Nadat ik in Enspijk kwam wonen in 1977 kwam ik ook al snel in contact met leden van de Fanfare De Volharding, waarna de stap niet zo groot meer was om deel uit te gaan maken van deze vereniging. Ook hier speelde ik jarenlang cornet.
Nadat de vaste muziekleraar van De Volharding met pensioen ging en van wie ik ook jaren muziekles had gekregen, ging ik mij tevens richten op het geven van muziekles aan de leerlingen binnen de vereniging. Ik vond en vind het belangrijk dat leerlingen een goede basis kregen om muziek te kunnen maken. Door de enthousiaste sfeer en onderlinge chemie ontstond er een Jeugdorkest dat uiteindelijk uit 17 muzikanten bestond.
Na een aantal jaren niet meer met muziek bezig te zijn geweest, begon ik opnieuw met het geven van muzieklessen aan de leerlingen binnen De Volharding, waardoor er ook nu weer een groep enthousiaste leerlingen, ondersteund door een paar oudere muzikanten, het Jeugdorkest vormen.
Ik vind het steeds weer een uitdaging om leerlingen een muziekinstrument te leren bespelen en samen met anderen muziek te maken. Tijdens de wekelijkse muzieklessen probeer ik een goede balans te vinden tussen het ontwikkelen van de technische en muzikale vaardigheden en het spelen van voor de jeugd herkenbare melodieën. In een vroeg stadium worden leerlingen betrokken bij het in groepsverband musiceren, namelijk in het Jeugdorkest.
Inmiddels geef ik ook blokfluitlessen aan kinderen die overblijven op de BSO in Enspijk en is dit mogelijk een eerste stap om een blaasinstrument bij de fanfare te gaan bespelen.

Aart Kanselaar

Tamboerinstructeur: Louis van Leer